Inhoudsopgave projectinrichting
- Wat moet je eerst doen bij een projectinrichting
- Werkprocessen in kaart brengen
- Activity Based Design
- Welke voordelen kunt u uit een nieuwe projectinrichting halen?
- Imago en identiteit
- Welke waarden heeft een projectinrichting
- Waar moet je rekening mee houden met de projectinrichting
- People en relatie
- Welzijn en projectinrichting
- Een projectinrichting moet samenwerking bevorderen
- Wat kost een projectinrichting
- Neem contact met ons op
Bij Zautsen Kantoorinrichting geloven we dat aandacht een cruciaal aspect is bij het uitvoeren van uw project, ongeacht de aard of grootte van het project. Iedere succesvolle projectinrichting begint met aandacht en oprechte interesse in uw bedrijf om het project tot in de details soepel te laten verlopen.
“Toewijding en inzet van onze projectadviseur met als resultaat een hoogwaardige en passende werkomgeving die omarmt wordt door uw gebruikers.”
Dennis Zautsen | Eigenaar Zautsen Kantoorinrichting
First things first – de inventarisatie
Een optimale projectinrichting creëren begint met het doorlopen van een gedegen proces om zo alle aspecten te doorlopen. Het formuleren van doelen, zoals bijvoorbeeld het bevorderen van interdisciplinair werken of het verbeteren van het welzijn van het belangrijkste kapitaal van een onderneming, namelijk de mensen. Tijdens het gehele proces is het belangrijk om de werknemers te betrekken in het dialoog om feedback te krijgen en zo tot nieuwe inzichten en ideeën te komen.
Werkprocessen in kaart brengen
Het goed in kaart brengen van de werkprocessen, werkstijlen en behoeften van de werknemers is belangrijk. Welke afdelingen werken samen en hoe werken ze samen? Is er behoefte aan een open of gesloten omgeving of beide? Hoe spelen we zo goed mogelijk in op de neurologische behoeften van elk individu? Is er behoefte aan concentratiewerkplekken of aan gezamenlijke werkplekken of aan overlegruimten?
Activity Based Design
Een ideale projectinrichting kun je het beste vormgeven door eerst de activiteiten en processen binnen uw bedrijf in kaart te brengen. Dit noemen we activity-based design. De projectinrichting moet de activiteiten en processen van het bedrijf ondersteunen. De activiteiten die op de werkplek plaatsvinden, zijn door het hybride werken veranderd. Dit betekent dat er ook een andere projectinrichting nodig is om deze activiteiten te ondersteunen.
Welke voordelen kunt u halen uit een nieuwe projectinrichting?
- Samenwerking bevorderen
- Minder afleiding, meer concentratie
- Personeel aantrekken
- Personeel behouden
- Creativiteit & innovatie bevorderen
- Ergonomie & Welzijn verbeteren
Imago en identiteit
Van ontvangstruimte tot vergaderzaal. Je kunt maar één keer de eerste indruk maken op uw klanten, relaties en werknemers. Een afgestemde projectinrichting van kleur, materiaal en kwaliteit creëert een identiteit. Het is belangrijk uw identiteit terug te laten komen in uw projectinrichting. Hierbij dragen niet alleen het meubilair, welke is af te stemmen op iedere kleur en combinatie, bij. Maar ook de indeling, decoraties, accessoires en ontwerp dragen hier veel aan bij.
Welke waarden heeft een projectinrichting?
Een kwalitatieve projectinrichting kan op verschillende manieren waarde toevoegen aan een bedrijf. Door de juiste inrichting en hulpmiddelen te kiezen, kunnen medewerkers efficiënt werken. Dit is de functionele waarde. Kiezen voor duurzame middelen en middelen met weinig onderhoud geven waarde voor de toekomst. De projectinrichting voegt emotionele waarde toe wanneer medewerkers zich op hun gemak voelen, door de sfeer of het comfort dat wordt gecreëerd. De ergonomische waarde wordt daarom door veel klanten als belangrijk gezien. Tot slot de communicatiewaarde. Met een inrichting kun je bijdragen aan het imago dat of de identiteit die je als bedrijf wilt uitdragen.
Samengevat:
- Functionele waarde
- Emotionele waarde
- Ergonomische waarde
- Communicatie waarde
Waar moet je rekening mee houden met de projectinrichting?
- Functie van de medewerkers
De functie van de medewerkers heeft invloed op de middelen en materialen die je gaat gebruiken in een projectinrichting. Een facilitair medewerker die vooral rondloopt op het terrein, heeft andere middelen en meubels nodig dan een IT- consultant die voornamelijk achter de computer zit. - Wat is de oppervlakte van het kantoor?
Meubels en andere materialen hebben ruimte nodig. Je moet weten hoeveel oppervlakte van het kantoor gebruikt gaat worden voordat je kunt bepalen welke meubels en materialen het beste passen. - Aantal werkplekken
Hoeveel werkplekken er in een ruimte moeten komen, heeft invloed op de keuzes die je maakt. Heb je veel ruimte en weinig werkplekken, dan kies je bijvoorbeeld een ander bureau dan wanneer je weinig ruimte hebt maar evenveel werkplekken. - Omgevingsfactoren
Zijn er in de omgeving van de werkplek nog zaken waar je rekening mee moet houden? Is er veel lichtinval door de vele ramen of moet je rekening houden met akoestiek problemen door de grootte van de ruimte of de harde materialen die in de ruimte aanwezig zijn, zoals glas, steen of een harde vloer? Dit heeft allemaal invloed op de projectinrichting van een kantoor en de middelen die je kiest.
People en Relatie
Mensen zijn verschillend in hun sociaal-communicatieve behoeften. De ene persoon is meer gericht op ontmoeting dan de ander. Dit komt door de communicatiestijl van een persoon; de emotieve, de cognitieve of de actiegerichte communicatiestijl. Daarom stemmen wij de werkomgeving af op de communicatiestijlen van jullie mensen.
En ook de behoefte aan sociale afstand en eigen persoonlijke zone nemen we mee in het proces.
Welzijn & Projectinrichting
Het belangrijkste kapitaal van een onderneming zijn de mensen met hun ideeën. Hoe kan een kantooromgeving inspelen op het welzijn. De eerste zaken die voor het welzijn van medewerkers in het leven is geroepen is de Arbowet. Deze gaat op verschillende aspecten in zoals organische, organisatorische en fysiek. Fysiek is belangrijk om deze zaken goed op orde te hebben en hierin te adviseren. Ook hier proberen we verder te kijken naar alleen de Arbo regels en te bekijken hoe we medewerkers kunnen prikkelen hun vaardigheden en bekwaamheden te testen. Welke ruimtes en meubels dragen hier aan bij om uiteindelijk het gevoel van eigenwaarde en welzijn te vergroten. Meubels die samenwerking bevorderen en informele lounges waar sociale interactie tussen medewerkers plaatsvind. Denk bijvoorbeeld aan de meubels thuis. De kleur, materiaal vormgeving en comfort dragen bij aan de gebruikservaring.
Een projectinrichting moet samenwerking bevorderen
De garantietermijn voor zitmeubelen, conferentie- en projectmeubelen en kantoormeubelen bedraagt 5 jaar. Uitzonderingen zie garantie-uitzonderingen
We zien bij de verschillende generaties. (babyboomers, Generatie X/Y en Millenials ) dat er andere manier van werken gewenst is. Waar aanzien en zekerheid voor de oudere belangrijk zijn is dat voor jongeren erkenning, plezier en vrijheid. De kantooromgeving moet een mix worden waar aan alle generaties gedacht wordt.
Medewerkers leren 70 % van datgene wat ze van hun werk weten van de collega’s met wie ze samenwerken. Een teamgericht kantoor bevordert daarom de samenwerking en innovatiekracht van de organisatie.
Wat kost een projectinrichting?
Wij hebben een handige tool samengesteld die u globaal een schatting kan geven over de kosten van een projectinrichting. Kleine disclaimer is dat het goedkoper of duurder uit kan vallen naargelang uw wensen. Tijdens een persoonlijk gesprek kunnen we naderhand een specifieke uitgebreide prijsopgave overleggen over uw projectinrichting.
Nieuwsgierig geworden over een projectinrichting van Zautsen?
Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op. U kunt ons bellen of onderstaande contactformulier invullen. Wij nemen dan spoedig contact met u op over uw projectinrichting